Vecka med familjen Settapongwanich

Lamnade Koh Chang i mandags for att ge oss tillbaka till verkligheten. Spenderade natten i Noras vardfamiljs hus i Bangkok. Jag har aldrig tidigare upplevt den hierarki som rader i hushall dar anstallda hushallerskor, kokerskor och chaufforer arbetar. Familjen Settapongwanichs levnadssatt skiljer sig bra mycket fran hur min familj lever i Pranburi.
Det skiljer sig till och med valdigt mycket fran hur de flesta manniskor i Sverige lever.

Tisdagen var trevlig. Vi gick pa bio och sag "the hounted" och akte darefter till Tharua i provinsen Ayutthaya.
Har har vi nu sovit i tva natter tillsammans med en kinesisk tjej, Kitty, som kommer undervisa pa samma skola dar Nora arbetar.
Huset har ar lika exklusivt som det i Bangkok. Hushallerskorna ger en allt man pekar pa och jag maste saga att jag faktiskt mar lite daligt over hur deras egna liv ser ut. Flera av dem har arbetat har i manga ar och det ar for dem en omojlighet att ha nagon typ av umgange eller liv utanfor huset. De flesta befinner sig dessutom i Thailand illegalt. 
Noras vardpappa ar valdigt strang och bestamd. Han vill ha allt pa sitt eget vis och bossar mer an garna med manniskorna i hans omgivning. Jag vill dock tro att han menar val med det mesta han gor och sager.

Igar arbetade vi pa Noras skola dar jag helt oforberett fick halla i tre lektioner. Upplevde precis samma situation som jag motte da jag hjalpte Angie pa hennes senaste english-camp.
"Vad bra med en falang, da kan vi andra larare bara luta oss tillbaka och slappa". Hade i alla fall en rolig dag och eleverna var jattesota.

Ikvall var vi bjudna hos nagra thailandska tjejer, som ocksa bor i Tharua, pa middag. Deras engelska var forvanansvart bra i jamforelse med andra thailandare i deras alder. De har tydligen studerat i Indien och gar nu pa en internationell skola. Over middagen diskuterade vi familjeproblem och forhallanden. Alltid kul att fa andra kulturers syn pa sadant.

Imorgon ska jag, Nora och Kitty aka till provinshuvudstaden i Ayutthaya och besoka valkanda tempel och ruiner. Darefter beger jag och Nora oss till Bangkok dar vi an en gang ska mota upp Wayan och Klaus for nagra dagar tillsammans innan AFS-lagret. Den har gangen ska aven Mads fran Danmark haka pa, vilket ska bli trevligt.
Han kommer avbryta sin AFS-tjanst efter lagret pa grund av problem med vardfamiljen.
Nar allt kommer omkring sa har jag nog haft valdigt tur med min placering trots allt. Jag saknar faktiskt bade min adviser och kon ma riktigt mycket nu nar jag befinner mig pa resande fot.


Bilder fran tjejmiddagen. Fler bilder fran Ayutthaya och Tharua kommer.







Fler bilder fran Ayutthaya


Gastlarare pa Noras skola


Kitty och jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0