Sweden - the country of "free sex"?

Igar under min klass med 5/3 var eleverna ovanligt fnittriga och okoncentrerade. Nar jag bad dem forklara vad som var sa "sanook mak" (himla roligt) svarade en av killarna med en fraga:
"Is it true, in Sweden have free sex?"
Tydligen hade en fotbollsreporter pratat om var kara Zlatan och sagt nagot i stil med "inte undra pa att han ar spanstig och energifylld. Han kommer ju fran "the country of free sex".  Vad ar det for sak att saga i TV?

Jag kande for att saga att det ar faktiskt inte jag som kommer ifran ett land dar turistprostitution och ping pong shower ar lika sjalvklart som Kalle pa julafton. Det sa jag inte.

Pa ett satt kan jag forsta att det ar den har bilden man latt far om Sverige. I alla fall om man tillhor en sa strikt och konservativ kultur som den thailandska. (Om man bortser fran prostitution och ping pong da, vilket faktiskt egentligen inte har nagonting med den rikstiga thailandska kulturen att gora alls.) I Sverige ar det okej att halla handen, att pussas och att kramas offentligt. Det ar det inte i Thailand.
Att halla i hand, pussas och kramas lite hur och var som helst, betyder dock inte att vi ligger runt lite hur och var som helst.

Lektionen slutade i alla fall med annu en moraltants-diskussion dar jag propagerade for kondomer och avhallsamhet. Inte for att jag egentligen ar emot sex, utan for att det ar just de har diskussionerna eleverna behover. Thailand maste fa ett slut pa HIV-spridningen och pa alla dessa pa tok for tidiga moderskap.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0