Restart

Forsta skoldagen idag efter elevernas sommarlov. Undervisade forst mina egna nya klasser 1/5,2/5 och 3/5. Darefter fick jag hoppa in och ta 2/2, vilket var mindre forberett och valplanerat. Fick som vanligt improvisera. Borjar bli ganska duktig pa det vid det har laget.
Det finns nagra sakra kort som jag alltid kor med nar jag undervisar nya klasser. For det forsta uppskattas det alltid nar jag pratar thai. Eleverna skrattar alltid och stamningen blir lattare. Sen brukar jag alltid forsoka vava in lite lekar, sanger eller spel i undervisningen.
Tva kvinnliga elever i mina klasser kunde inte fortsatta studera detta aret pa grund av graviditet. Det ar olagligt att gora abort i Thailand sa enda alternativet ar att ge upp skolan och ge upp sin framtid. Nagonting maste seriost goras har.

Som jag tidigare skrivit ar det snarare en regel an ett undantag att lararna slar eleverna pa min skola. Jag forklarade dock for mina nya elever idag att jag aldrig kommer rora dem. De behover aldrig vara radda for mig, men jag kraver fortfarande samma respekt.
Respekt och vald gar inte hand i hand. Jag onskar att manniskorna har omkring mig kunde inse det.

Kanns i alla fall mycket battre an vantat att vara tillbaka. Jag har trots allt saknat familjer, Sukean, Angie och mina arbetskamrater nar jag varit borta. Dessutom ar Viuw hemma denna veckan. Sen jag pratade med henne om att jag kraver lite mer respekt i var syskonrelation, sa har saker och ting forandrats mellan oss. Vi ar inte i narheten lika nara nu som vi var i borjan.
Gav henne dock tva fina orhangen igar nar vi traffades igen. Plotsligt var jag da omtyckt igen. Lagstadiementaliteten har gor att man latt kan kopa sig till bade vanner och forlatanden. Bokstavlig talat kopa sig till.
Jag ar i alla fall glad att vi umgas igen. Hon ar ju trots allt min thaisyster.

Har fatt ihop mitt schema idag med. Kommer studera mina tre klasser pa heltid. Dartill kommer jag hjalpa andra larare med fyra klasser. Jag vet hur det kommer bli. Varje gang jag ska "hjalpa till" slutar det med att thailararen lutar sig tillbaka och att jag far skota allt sammans sjalv. Jag har dock inget emot det. Da blir det pa mitt satt.
Sammanlagt har jag alltsa 7 klasser denna termin. Mycket jobb och forberedande, men det ar ju ocksa darfor jag ar har.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0