Lararyrket i Thailand

Jag har aldrig tidigare sett pa lararyrket som min grej. Omotiverade elever, hog ljudvolym, trist arbetsmiljo, fasta scheman, 9-5. Nej tack.

Att jag tog tjansten har som larare var nog mer en impulsgrej an ett seriost overvagande. Idag angrar jag inte det en sekund. Jag alskar mitt arbete har. Verkligen.

I lararyrket har man otroligt mycket frihet, oavsett fasta scheman. Det ar jag som bestammer hur jag vill lagga upp min undervisning och vad jag vill fokusera pa.

Och bast av allt, jag far spexa och skoja hur mycket jag vill. Sjunga sanger, leka lekar och spela spel. Utan att lektionerna for den delen blir det minsta oseriosa.

Det ska vara kul att lara sig. Grammatik-traggel i all ara, men det ar inte pa det satt eleverna far upp en brinnande karlek till det engelska spraket.


Jag vet precis vad som motiverade mig som barn att plugga engelska. Jag ville kunna sjunga med i latar av Aqua, Spice girls och Backstreet boys.

Man lar sig omedvetet sa otroligt mycket av musik. Uttal, vokabular, slang, ja till och med grammatik. Allt faller pa plats. Jag har darfor avsatt en relativt stor del av min undervisning den senaste veckan till just sanger. Det har visat sig ar valdigt uppskattat. Thailandare alskar att sjunga. Hellre an bra.

Eleverna far sjalva (genom omrostning) valja en ny sang varje vecka. Hittills har det blivit Rihanna- Umbrella och Justin - Cry me a river.

Att vara larare I Thailand ar som "roliga timmen", varje timma varje dag.

I alla fall nar man ar pigg, kry och full av energi. Dagar da huvudet kanns tungt och arbetsgladjen sviktar ar det inte lika skoj.

Men jag forsoker varje morgon att peppa mig sjalv till att vara den dar inspirerande, motiverande lararen. Jag har alltid alskat att upptrada och som larare jag gora det varje dag.

Den har veckan har Sukean ( som ar min adviser, cordinator och chef) varit pa kurs. Darav anledningen att skoja till det lite extra. (Nar katten ar borta..)
I morgon ar hon i alla fall tillbaka och da har vi en massa pappersarbete att ga igenom samt runt 80 olika elevers uppgifter att ratta och betygsatta.

Tre arbetsdagar kvar, sedan forsvinner jag in i templet, bort fran verkligheten,  i 11 dygn.


Eftermiddagsbon



En "liten" spindel i taket. Nar man kan se tanderna, da ar det illa.


Kommentarer
Postat av: Louise

Den spindeln var inte att leka med alltså...!!! Ha det så bra i stillheten i templet, det blir säkert en intressant och avslappnande upplevelse! :)kram

2009-05-26 @ 08:40:11
Postat av: ia

hey linda!

detta e Ia som råka hitta din blogg (fridas kusin på tjörn:)

vilket häftigt äventyr du är på wow.

duktig du är, var rädd om dig & ha det så bra!

xx ia

2009-05-26 @ 10:39:58
URL: http://www.magiskaia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0