Att vara farang i Pranburi

Jag kommer troligtvis aldrig fa lika mycket uppmarksamhet som jag far har. Vart jag ar gar vill folk prata med mig, kanna pa min hud och ta i mitt har.

Oftast har jag ingenting emot det. Hade det kommit en gron manniska till Goteborg hade jag ocksa varit nyfiken.

Dessutom ar folk har sa otroligt hjalpsamma. I garkvall pa vag hem fran Hua Hin blev jag och Angie stoppade tva ganger av oroliga manniskor som fragade om vi gatt vilse och behovde hjalp nagonstans. De tror val att vi ar turister som satt sig pa fel buss och gatt av vid fel busshalplats. Varje gang jag ska ta bussen fran Bangkok till Pranburi hojer alltid folk pa ogonbrynen da jag inte gar av vid Hua Hin utan fortsatter in mot landet. Och varje gang satter det sig nagon orolig sjal bredvid mig och fragar vart jag ar pa vag egentligen.


Min forsta tid har kande jag mig nagot som en apa i bur. Manniskor kom till familjens sportshop for att fa en glimt av farangen. Nu vet dock de flesta i Pranburi vem jag ar vilket ar skont.


Jag blir standigt behandlad som lite finare an alla andra, vilket jag har lite svart for. Pa banken later folk mig ga fore i kon och pa bussen far jag alltid ga av forst.

Som manga redan vet halsar man inte med handslag i Thailand. Man satter handflatorna emot varandra och bugar.

Handflatorna mitt emot brostet betyder att man ar i hogre rang an de man halsar pa. Det ar sa det ar meningen att jag ska halsa pa mina elever.

Handflatorna mitt emot hakan betyder att man tillhor samma rang. Det ar sa man halsar pa de flesta manniskor man moter. Handflatorna mitt emot nasan betyder att personen man halsar pa ar i hogre rang an en sjalv. Sa halsar man pa larare och pa ens foraldrar. Handflatorna i pannan betyder att personen i fraga ar langt over ens egen rang. Sa halsar pa munkar och nunnor.

Sa fort jag traffar nya manniskor halsar de alltid pa mig med handflatorna vid nasan. Alltid. De anser att jag ar i hogre rang an vad de ar, till och med innan jag hunnit presentera mig som "adjan" (larare).

Anledningen ar simpel. Vit hy och blont har = i deras ogon ren karma och hog rang.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0