Ladyboy till diciplinrummet

Da sitter man alltsa an en gang pa internetcafet och later timmarna rulla. Tror jag har blivit det har stallets basta kund.
Hade inga egna lektioner idag vilket var ratt skont. Hade for en gangs skull tid over att forbereda infor nasta vecka. Hann dessutom med lite thai-plugg, vilket det blivit valdigt lite av den senaste tiden. Men jag ska battra mig pa den fronten. 
Tempelvistelsen vid lunch var trevlig. Dar ar sa lugnt och fridfullt och trots att jag inte ar buddhist sa far jag den dar speciella kanslan, som jag inte riktigt kan satta fingret pa, varje gang jag ar dar.

Fran det ena till det andra. I forrgar var forsta gangen jag skickade en elev till diciplin-rummet. Forsokte undervisa klassen 2/5 men blev hela tiden avbruten av en oerhort otrevlig "ladyboy" som gjorde allt for att forstora min lektion. De flesta som varit i Thailand vet vad en ladyboy ar. For er som inte vet kan jag lite kortfattat forklara att det ar thailands motsvarighet till en manlig transvistit. Han behover nodvandigtvis inte vara homo- eller bisexuell, utan det racker att han tycker om kanslan av att bara kvinnoklader. Vi har i alla fall gott om dessa ladyboys har och bara i mina klasser har jag ett tiotal. Hur som helst forsokte han starta ett brak med en av den andra killarna och hotade med att han skulle ringa hit en massa folk som hade vapen. Eftersom att jag egentligen ar emot metoder som "diciplinrummet" vill jag inte garna behova skicka nagon dit. Den har gangen var det dock oundvikligt. Jag var tvungen att ringa Willawood for att forklara att det var pa vag att bli brak. Speciellt med tanke pa att det var hot om vapen och att vi tidagare (innan min tid har) haft skottlossningar pa skolan.
Vi har gott om vald, slagsmal, mobbing och utfrysning pa var skola. Trots att vi larare gor sa gott vi kan for att forhindra detta i den man det gar, ar det tyvarr i manga fall redan forsent. De flesta pa var skola kommer fran otroligt fattiga forhallanden dar vald och kriminalitet ar en del av vardagen. Sjalvklart speglar det da aven av sig i deras skolgang.

Det finns dock klasser som verkligen bryr sig om sin skolgang och som gor vad de ska pa lektionerna, plus lite till. Laste en bok for klassen 2/1 som handlade om olika djur. Jag bad dem senare att rita en tankekarta over vad de minns om varje djur. Nar jag lektionen senare skulle samla in hemarbetet fick jag mig en liten chock. Alla hade malat sina kartor med sadan omsorg att man skulle kunna tro att jag undervisade i bild istaller for i engelska. Det ar nastan sa att jag kanner for att rama in bilderna och placera de over sangen, sa fina ar de!

 




Elevernas fina tankekartor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0