Fredagmorgon

Jag ar sa glad at Angie ar har sa att jag kan stalla alla de dar pinsamma fragorna till henne som jag inte riktigt vagat stalla till Thailandarna. Manga thailandare har namligen en formaga att kunna ta illa upp nar man staller obekvama och opassande fragor.
Fragade exempelvis Angie vad thailandarna gor for att torka sig nar det gjort "nr 2". De flesta toaletter har ar (som jag tidigare namnt) hal i marken med en plastring runt och toalettpapper, tval eller rinnande vatten tillhor ovanligheten. Sjalv tar jag alltid med mig toalettpapper vart jag an gar och slanger det sedan i halet, aven om jag vet att man egentligen inte borde gora det. Jag fick i alla fall det svaret av Angie som jag inte ville ha: "They use their hands".

Hon berattar aven en del saker om Thailand och thailandarna som de sjalva aldrig skulle prata om. Enligt Angie ar den dar fina, rena, strikta fasaden bara en yta. I sjalva verket ar thailandarna ganska "latta" av sig. Att de har familj hindrar inte att de har "sexbuddies" och tydligen sa ar otrohet snarare en regel an ett undantag. Vi diskuterade ocksa fenomenet att vasterlandska man hojs till skyarna har. Den vita, rika mannen som inte slar sin fru och som hjalper till med arbetet hemma, ar alla ogifta kvinnors drom har i Thailand. Jag tror att jag skulle  kunna skriva en hel bok om Thailand ur genusperpektiv.

Far skriva mer om kvinnligt och manligt en annan dag. Nu ska jag och Sukien snart till templet.


Det ar lite roligt hur Sukien alltid klagar pa att hon har alldeles for mycket att gora. Sedan kan hon foresla att ta ledigt halva dagen for att ga pa brollop, pa marknader eller (vilket vi ska gora idag) ga i tempel. Hon pastar att hon de senaste dagarna blivit drabbad av otur (ex igar nar vi var pa brollopet och hon fick en sticka i tungan). "Drabbas man av otur maste man lagga allt annat at sidan for att ga till templet och skanka pengar och frukt till munkarna. Annars kommer oturen aldrig vanda". I jamforelse med resten av thailandanra har sa har sa haller jag med om att hon har valdigt mycket att gora. Dock skulle jag som stressad vastelanning aldrig fa for mig att ga till kyrkan pa grund av en sticka i tungan och i synnerhet inte om jag har en hog med uppgifter som det maste tas tag i. Men det gar nog inte riktigt att jamfora.


Morgonbilder


I vart hus finns bara tva sangar, varav en ar min. Men familjen verkar inte har nagra problem med att sova lite overallt pa golvet. Sahar sover i alla fall min halv-vardbrorsa (med en kriminell bakgrund som jag tidigare skrivit om) i vart vardagsrum. Notera arren pa vanster ben. Lite svart att se fran bilden, men de bevisar att han nog inte haft det sa latt alla dagar.


Var fina shop fran andra sidan gatan.


 


Kommentarer
Postat av: harensjo

Hej dar,

Vad skoj at u har kommit pa plats! Jag har inte hunnit lasa igenom bloggen an, men jag ska. Hoppas allt blir kanon. Vissa saker ar svara att forsta. Det finns mycket som jag inte tycker om, men maste anda acceptera hur saker och ting funkar har.

Ska folja din blogg med spanning. Om du har vagarna forbi Korat sa sag till.

2009-03-07 @ 17:19:36
URL: http://harensjo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0