Festival i Pranburi

Just nu dansas gatorna varma i var stad. En kinesisk, traditionell festival halls har vart 20:e ar, och lyckligtvis ager denna fest rum under min tid har. Festivalen ar till for att hedra de manniskor som ar bortglomda. De som ingen langre minns har vandrat pa jordens gator. 
Volontarer (som pa forhand ansokt om tillatelse) beger sig darfor till kyrkogardar runt om i hela provinsen. De graver upp ben fran begravda lik och sorterar sedan kvinnobenen fran mans benen. Darefter tvattas benen, pudras, och i vissa fall limmar man ihop skelett och satter klader pa det. Allt for att hedra de sjalar vars, som sagt, inte langre ar ihagkomna av nagon.
Festivalen halls i ca en manads tid och an sa lange ar fortfarande invigningen i full gang. Varje gata man passerar star dar fruktfat och rokelser utanfor husen, for att offra till gudarna sa att de ser var stad och var festival i deras, och i bortglomda sjalars ara.

Man kan ocksa ata gratis vegetarisk mat lite overallt, vilket jag och Sukien gjorde igar.


Om en stund ska jag folja med rektorn och nagra andra larare till havet. Som vanligt vet jag inte riktigt vad planen ar, men vet att vi ska aka bat nagonstans.












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0