Arbete och ater arbete

Jobbet gar riktigt bra just nu. Jag och Angie kor delade klasser vid sidan om varandra. Egentligen har eleverna lov nu, men vi undervisar, som tidigare namnt, extra lektioner for de elever som vill lara sig mer. Vi kallar dessa klasser "BitTerm English Classes March". Forutom att skriva dialoger, kortare uppsattser och sagor samt ova uttal, forsoker vi ocksa att blanda in sanger, lekar och tavlingar sa mycket vi kan for att gora undervisningen lite roligare. Detta har visat sig vara mycket uppskattat.

Jag alskar att arbeta med, och vid sidan om Angie. Hon ar rutinerad och har alltid har en massa bra ideer och larartekniker i bakhuvudet.

Nackdelen med att arbeta med henne ar dock att vi standigt jamfor och blir jamforda med varandra. Det folk latt glommer ar att hon har en lararmaster och att jag endast har en gymnasieutbildning. Dessutom ar engelska hennes modersmal medan jag kommer fran Sverige och endast last upp till engelska B.

Jag gor i alla fall sa gott jag kan och mer an sa kan man inte gora. Med talamod, kreativitet och sunt fornuft maste jag saga man anda kommer ratt langt.


Det ar valdigt intressant att se hur de svenska och thailandska skolorna skiljer sig at. I Sverige betygsatts eleverna endast utefter kunskap. I Thailand ingar aven uppforande och ansvarstagande i en del av betyget.

I Sverige ar de flesta elever medelmattor. Det finns sjalvklart manga som inte nar upp till G-gransen och ocksa manga som passerar MVG med en extra guldstjarna i kanten. Men de alldra flesta ligger runt G+, VG omradet. I Thailand finns det dock BARA de som inte nar upp till G-gransen och de som passerar MVG. Lararna ger, som jag tidigare namnt, i manga fall upp de elever som inte anses duktiga eller smarta nog. Samtidigt ar de duktiga elverna for duktiga for systemet. Pa grund av daliga kursplaner, daliga larare och daligt material har de svart att utvecklas mer.

Det ar av denna anledning vi satt upp detta projekt "BitTerm English Classes March". Vi visste redan fran borjan att det bara skulle vara de riktigt duktiga eleverna som skulle intressera sig for detta projekt. Och mycket riktigt har vi 30 kunskapstorstande, ambitiosa elever att lara denna vecka.

Trots att det ar otroligt mycket jobb just nu, sa onskar jag att varje vecka skulle vara som den har.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0