Vidareforklaring

Fick hora att slutet av mitt senaste inlagg var nagot otydligt. Det dar med tva olika Lindor och en standig kamp dem emellan.

Ska darfor forsoka forklara lite mer konkret vad jag menar.


Det hela handlar inte bara om att jag bestar av bade djupa och ytliga sidor. Det handlar ocksa om mitt levnadssatt och hur jag ser pa det.

Det finns en Linda som ar emot alkohol och en annan Linda som alskar att ta en drink med vannerna. En Linda som ar emot onodig konsumtion och en annan som (i brist pa annat) spenderar lordagseftermiddagarna med shopping.

En Linda som ar vansinnigt trott pa alla ideal och en annan som regelbundet gor slingor, sminkar sig och tanker pa figuren.

En Linda som ar uppriktigt orolig over hur vi manniskor behandlar moder jord och en annan som koper plastkassar och tycker att kallsortering tar for mycket tid.

En Linda som kampar for att bli tagen pa allvar och en annan som pa ett flamsigt vis totalt dumforklarar sig sjalv.

En Linda som med ett stabilt sjalvfortroende i bagaget tar for sig av livet och en annan som standigt oroar sig over vad andra tycker och tanker.

Denna dubbelmoral har manga ganger gjort mig sa arg pa mig sjalv. Jag har alltid sett det som ett dagligt misslyckande att inte kunna leva upp till vad jag tror pa. Att inte kunna vara den dar renlevnadsmanniskan som medvetet reflekterar kring sina handlingar och dess konsekvenser.


Sa, vem av dessa tva Lindor ar da jag? Vem ska jag lata vinna detta eviga krig dem emellan?


Det jag upptackt, eller kanske snarare insett, pa senaste tiden ar att allt det dar faktiskt ar jag. (Till viss del haller jag med buddhismen om att det inte finns nagot direkt "jag", men vi lamnar den utgangspunkten for tillfallet). Istallet for att lata sidorna kriga ska jag fran och med nu forsoka hoja vit flagga och sluta fred mellan mina tva olika Lindor. Forsoka skapa en balans dar jag accepterar mina brister sa lange som jag ar medveten om att de faktiskt ar just brister. Eller brister ar kanske inte riktigt ratt ord. Snarare min formaga att falla for vardagliga frestelser. Falla for "Duka". Jag hade garna levt enligt alla mina principer, men sa lange jag praglas av en karlek till ytligheter, ar det battre att strava efter en balans istallet for en ignorans.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0