Vardagsdetaljer

Laste igenom min dagbok igar fran mina forsta dagar i Thailand. Kul att konstatera hur annorlunda allting kanns nu. Smasaker som man da tyckte var jattekonstiga eller jatteackliga, ar ren vardagsmat nu. Jag reagerar inte langre.

Vad jag skrev da var bland annat att jag var sa forvanad over att folk har faktiskt sover pa jobbet. Har man en timme timme over lagger sig lararna over sina skrivbord och sluter ogonen.

Sen tyckte jag att det var jattemarkligt att man som kvinna ska aka moppe med bada benen at samma hall.

Jag trodde aldrig jag skulle vanja mig vid att inte kunna dricka vatten ur kranen och att vara tvungen att knipa igen munnen da jag duschar.(Efter nagra dagar med en icke fungerande mage larde jag mig dock det dar med duschen ganska snabbt).

Och sa toaletterna. Jag hatade dem. Jag forstod forst inte hur man skulle sitta/sta eller at vilket hall. Jag forstod inte hur man skulle torka sig eller hur man skulle spola.

For att inte tala om hur mycket jag avkydde alla myror. Thailand ar verkligen myrornas land. Det ar myror overallt. Pa jobbet, pa restauranger, i mitt rum.


Idag ar jag forvanad om det gar en dag da ingen sovit pa jobbet. Att aka moppe med benen at samma hall kanns som den mest naturliga sak i varlden, precis som att kopa dricksvatten pa andra sidan gatan.

Jag har glomt hur det kanns att sitta pa en riktigt toalett och anvanda riktigt papper och att ha myror omkring mig stor mig inte langre alls. Sa lange de inte springer omkring pa mig da.

Nu ska jag snart bege mig hemat efter en lagom tuff arbetsvecka. Har tranat pa Waans tal hela eftermiddagen och det hela borjar faktiskt redan ge resultat. Han ar sa smart! Vi har dock en hel del arbete kvar.




En vanlig thai-toa

Pranburis dyraste (och godaste) vatten

Halva Sukean till hoger och en sovande Pee Paa till vanster

Sotisbror!

Sukeans skrivbord. Hon ar till och med varre an mig nar det kommer till papper

Kommentarer
Postat av: joline

ska man stå eller sitta på en sån toa? :S

2009-06-26 @ 19:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0