Förberedelser

På film, när någon bestämmer sig för att ge sig av, packar personen i fråga en väska och sitter sedan vid nästa scen redan på planet. (Det får däremellan gärna uppstå en flygplatsscen med kärleksmusik, tårar och dramatik.)
Dock går det inte riktigt till såhär i verkligheten. Som i de flesta andra fall är verkligheten lite mer komplicerad och lam än på bioduken.

Det går inte att bestämma sig för att sticka till andra sidan jorden och sedan några timmar därefter faktiskt vara på väg. Nej det krävs en hel del förarbete, och förarbete och jag är inte riktigt vänner.

Har jag bestämt mig för något då vill jag vara där och göra det nu, eller helst igår.


För det första krävs det ett visum och bara den processen var krånglig nog. Till råga på allt gäller denna stämpel endast i 90 dagar och jag kommer alltså vara tvungen att söka ett nytt i Thailand.

Försäkringar är inte heller något som bara löser sig av sig självt på väg mot flygplatsen. Som tur är har jag dock en pappa som prioriterar sin dotters trygghet. Hade det inte varit för att han tog tag i den biten, då hade jag nog försökt lugna mig med tanken att "min bästa försäkring är mitt sunda förnuft" och sedan blundat för allt som faktiskt kan inträffa.

Och sen till vaccinationerna. Jag vill inte ens tänka på hur mycket pengar jag spenderat på sprutor de senaste månaderna.

  • Tyfoid
  • Japansk encefalit
  • Hepatit A
  • Hepatit B
  • TBC
  • Rabies
  • Dukoral
  • Malariatabletter

Dessutom ska man ha med sig febernedsättande, vätskeersättande, Dimor, koltabletter,  Samarin, Idomin, plåster, muncerat, solkrämer, allergitabletter, astmamediciner, alsollösning, myggstift etc. Man kan nästan tro att jag ska åka dit för att öppna apotek.

Myggstift och solkrämer är egentligen sådant som går att köpa billigare på plats. Nackdelen med detta är dock att myggstiften som säljs i Thailand inte ska användas i solen (vilket inte är något problem för thailändarna själva eftersom de aldrig skulle få för sig att sola). När det gäller solkrämerna  innehåller de ett slags "whitening" som skyddar mot UV-strålar och motverkar att bli brun. Eftersom idealet i Asien är att vara vit försöker de förhindra att få färg, i den mån det går.

Visst, målet med resan är inte att ligga på playan dagarna i ända, men lite färg ska man väl ändå försöka få. Då känns "whitening" inte riktigt som min grej.





Apoteket (och Fredric som spelar Fifa)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0