Adjan Linda, klyftor och forberedelser

Sitter och lyssnar pa Lars Winnerbacks "strimmor". Hans musik far mig alltid att tanka tillbaka till min tid i Stockholm. Pa den tiden var jag dansare pa heltid, nu ar jag larare pa heltid.
Som larare i Thailand blir man inte behandlad som alla andra. Man ar en "adjan" och ska darfor tilltalas som "adjan" foljt av fornamnet. Jag ar alltsa "adjan Linda", vilket faktiskt later ratt fint.
Som larare maste man ocksa alltid forega med gott exempel har. Man ska vara en forebild. Jag maste darfor tacka mina knan och axlar. Jag far inte lov att roka eller dricka alkohol. Jag far inte lov att anvanda fula ord och jag maste alltid bete mig val.  Skulle en larare bryta av nagon av de oskrivna larar-lagarna kan detta resultera i att han/hon forlorar sitt arbete. Var en manlig larare pa min skola som fick sluta pa grund av att han ertappats med att vara otrogen mot sin fru. 
De hyser stor respekt for mig och de andra lararna har. Vi ar larda och vi sprider kunskap, vilket anses vara dyrbarare an guld. Lite roligt att man efter sina ar i grundskolan och pa gymnasiet lyckas sprida nagot som ar sa dyrbart.
Har blir jag inte placerad i facket som "dum blondin" bara for att jag ar en ung, blond och tillhor det kvinnliga konet. Tvartom.

Har tidigare namnt lite om klasskillnaderna har. Idag pa lunchrasten akte jag och Sukien till ett omrade som nastan gjorde mig lite illamaende. Sa fina omraden har vi knappt ens i rika Sverige. For att komma in i kvarteret var man tvungen att lamna sin legitimation hos nagon typ att tullvakt. Obehoriga aga ej tilltrade. Dock kande Sukien en i detta kvarter, sa hon drog till med att vi var pa vag till honom.
I Pranburi finns det alltsa tydligen manniskor som har pool, garage fyllda av lyxbilar, egna anstallda kockar och tradgardsarbetare, egna gym och egna tennisbanor. Det finns ocksa manniskor som sover under pressanningar, magra som skelett. De flesta saljare pa var gata tjanar runt 150-200 bath per dag, vilket ar ungefar 40 svenska kr.

Imorgon ar det en stor dag pa skolan. Vi har "educational fair" vilket innebar att alla redovisar vad de arbetat med det senaste aret. Denna dag ar ocksa en mojlighet for andra skolor att komma och se hur vi har det.
Jag kommer ha en riktigt lang dag framfor mig nar jag kliver upp imorgon bitti. Ar dessutom lite nervos for hur det kommer ga. Skriver mer om detta imorn.

Forberedandet av "educational fair" borjade redan tidigt i morse.



Pa vag ut genom tullen.


Varldens finaste sport-shop! Antligen ar vi klara och nu ar det bara att salja, salja, salja!

Kommentarer
Postat av: jennie

Annorlunda,galet och intressant,vad mycket du får vara med om,klädd i fotbollskläder:)kul att se alla bilder / kram Jennie

2009-02-19 @ 19:39:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0