Att aga

Innan jag for till Thailand var jag medveten om att det fortfarande pa manga skolor ar okej att aga elever som inte lyder. Jag var dock inte forberedd pa att jag skulle fa se det med egna ogon.
Satt med Lalin och en annan larare och pluggade thailandska nar nagra killar tjivades utanfor. Lalin tog da fram en pinne, (som finns i varje klassrum och som jag tidigare inte vetat vad den ar till for) gick fram till en av pojkarna och bad honom stalla sig bredbent. Sedan drammde hon till med pinnen over rumpan pa honom sa hart hon kunde.
Nar hon kom in i till oss igen sa skrattade hon.

Nar jag senare pratade med Sukien om det har forklarade hon sin syn pa det hela. Hon har sjalv manga ganger slagit barn i skolan som inte betett sig val. "Det finns barn som ar hopplosa fall dar det inte finns nagra andra metoder an vald. Det ar for deras basta. For att de ska forsta allvaret i att skolka, anvanda fula ord eller inte bry sig om undervisningen. Man slar dem inte av ondska, utan av karlek. Det ar for deras framtids basta. " Hon berattade ocksa att det finns ett gammalt talesatt i Thailand som sager nat i stil med: "Att du blir agad kan gora dig till president". Men det menas val att det kravs harda metoder for att komma langt. 
Sedan avslutade hon diskussionen med att fraga "vet du inte vad som hander i diciplinrummet?".
Jag vill nog inte veta, svarade jag - och det ar faktsikt sant.

Sen nagra ar tillbaka ar det olaligt i Thailand att sla barn i skolorna. Thailandarna ar dock inte mycket for lagar och regler. Precis pa samma satt som alla struntar i att ha hjalm nar de aker moppe, struntar de i att sluta sla barn i skolan bara for att det plotsligt blivit olagligt.
Jag kan absolut halla med om att det finns hopplosa barn, men det finns ocksa hopplosa metoder. Vald ar en av de metoderna.


Vill inte gissa mig till hur manga barnrumpor som fatt smaka pa den har

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0