Thaimarknad

Det tar tid innan man lar sig uppskatta de thailandska marknaderna. Da menar jag inte turistmarknaderna pa Phuket eller i Hua Hin, utan de riktiga marknaderna dit lokalbefolkningen gar.
Forsta tiden har tog jag omvagar for att slippa passera dem. Det stinker fran fisk och kottforsaljningen, det ar smutsigt, det kryllar av manniskor och ljudnivan far det att dunka i huvudet. Hettan som uppstar bland alla trangande manniskor i kombination med matosen gor en lite latt illamaende.
Men som tur ar vanjer man sig vid det mesta, om man bara ger det lite tid och nu tycker jag till och med att det ar riktigt trevligt att ga pa marknad. Man traffar alltid pa elever, grannar eller slaktingar. Jag har dessutom lart mig fynda, bade mat, klader och andra smyprylar och att jag nu aven kan pruta pa thai underlattar mycket.



Stekta kackerlackor langst till hoger och tva sorters larver i mitten. Delikatesser i Thailand. Jag vet vad Elin skulle saga om hon var har.

Levande paddor i nat. Aven det en delikatess.

Hon styckar paddorna for att sedan salja kottet. Jag har lite problem med att se djur mordas, aven om det galler paddor.

Aven alarna saljs levande. Manga koper levande alar for att slappa ut dem i sjoar. Thailandare tror att detta bringar tur.


Glomde mitt myggstift igar pa marknaden. Hela min ben ar rodprickiga idag.


Imorgon aker jag och Viuw till Bangkok for att stanna dar i tre natter. I Bangkok ar det ingen som vet att jag ar larare, sa dar kan jag kla mig hur jag vill. Ska bli jatteskont att antligen kunna fa anvandning for mina linnen, kjolar och shorts.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Allra äckligast - är nog paddorna....urk...jag blir lätt illamående på distans.... Kramis på dig.

2009-02-28 @ 18:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0