Sukien



Finns sa manga manniskor jag beundrar har. Sukien ar en av dem. Kanske ar hon till och med den jag beundrar mest.
Hon foddes i en oerhort fattig familj dar hon hela sin uppvaxt fick dra ett tungt lass. Vid sidan av skolan, som hon redan vid tidig alder gick in for, tvingades hon arbeta flera timmar om dagen.
Vid 20 ars alder insjuknade hennes syster i cancer. Systern hade da inte langre mojlighet att arbeta, och flyttade hem till Sukien for att fa husrum samt hjalp med vardagliga sysslor. Hon lyckades dar overleva i 15 ar. Under dessa 15 ar hade Sukien ingen mojlighet att ha ett socialt umgange utanfor hemmet. All tid gick at till studier, arbete och vard av systern.
Nar hon vid 35 ars alder for forsta gangen levde ensam, blev hennes syster och bror skjutna (vilket jag tidigare skrivit om). Efter denna tragedi fick hon an en gang lagga sin egen tid pa hyllan for att ta hand om anhoriga och framforallt om brodern som under lang tid var skadad bade psykiskt och fysiskt.

An idag ar hon sysselsatt 24 timmar om dygnet for att fa det att ga runt. Lararlonen kommer man inte langt pa och de flesta larare gor darfor aven nagonting annat vid sidan om. Sukien har egna privatkurser i engelska pa helgerna och daremellan saljer hon hygienartiklar.
Forutom arbete, privatlektioner och forsaljning har hon dessutom tid over for mig! Vi bollar mycket ideer i skolan och hjalps at med undervisningen. Flera ganger i veckan ater vi dessutom middag tillsammans da vi pratar om livet, tankar och kanslor. Jag vet inte vad jag skulle gjort utan henne har!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0