Skolan

Idag hade jag mina forsta helt egna lektioner. Var ratt kravande. Manga barn ar omotiverade. Dessutom ar det svart att forsoka forklara nar de inte forstar. De kan inte engelska och jag kan inte thailandska. Materialet vi arbetar utifran ar jattegammalt och daligt och halften av eleverna har inte ens egna bocker. Nar jag far tid over ska jag forsoka skriva ihop lite egna engelskabocker och annat material. Tror det blir lattare da.

Alla klasser ar indelade i 5 olika steg beroende pa hur duktiga de ar. Ex 2/1 ar den duktigaste klassen av 2orna och och 2/5 den samsta. Dar emellan finns 2/2, 2/3 och 2/4. Detta system ar ratt vardelost tycker jag. De elever som redan ar lite efter tappar totalt sitt studie-sjalvfortroende nar de satts i den samsta klassen. Dessa klasser ger da i manga fall upp och skiter i att lara sig eftersom de anda ar sa langt efter. Och lararna tycker inte det ar kul att undervisa dem eftersom de anda inte bryr sig. De duktiga klasserna daremot satsas det mycket mer pa och de utvecklas darfor ocksa mycket mer. 

Min forsta vecka har gick jag med de andra engelskalararna och observerade hur de larde ut. Det finns sa mycket i deras undervisning jag garna skulle andra pa, men eftersom man i Thailand aldrig far ifragasatta aldre (och speciellt inte inom skolvarlden!) sa skulle jag aldrig kunna saga detta eller ens lagga fram forslag pa hur de skulle kunna gora istallet.
Adan Sokien ar den enda lararen som faktiskt kan lara ut, och som framforallt faktiskt kan engelska. En del av engelskalararna ar sa daliga att man inte hor vad de sager nar de pratar engelska. En larare jag gick med fragade mig hela tiden om stavning och uttal. Hon visste inte nar hon rattade elevernas prov om hon rattade ratt, sa hon bad mig hjalpa henne. Nar jag fragade vilka amnen hon mer undervisade i svarade hon att hon endast undervisade i engelska. Hur kul kan det vara att lara ut ett sprak man inte ens sjalv kan och hur bra ar det for eleverna? Det blir en ond cirkel. Eftersom de lar sig helt fel stavningar, grammatik och uttal kommer de i sin tur ocksa lara utfel nar det en dag blir larare.

Det ar en riktigt svar uppgift att vara engelskalarare har. Jag har latt for att satta for hoga krav pa mig sjalv, men jag ska forsoka att inte gora det i det har fallet. Det gar inte att lara en hel stad att prata ett flytande sprak pa en dag.


Kommentarer
Postat av: Kent å Solveig

Hej Linda.

Du har att göra, det är kul att läsa vad som Du skriver.

Hälsan verkar ok igen, som tur är.

När Du kommer hem, kan Du lära mig med flera Engelska,då även vår generation är dåligt

orgenterade i detta språk.

Vi tänker på Dig

Hälsningar

Morfar å Sollan.

2009-02-10 @ 20:11:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0