Lotus

I Buddhas lara delar han in manniskor i fyra olika fack. Han jamfor uppdelningen med en lotusblomma. Langst nere vid rotterna i vattnet finns de manniskor som inte har nagonting. Dar nere ar det morkt, lerigt och fullt av skadedjur som biter och sliter i i blommans grund. Dessa manniskor har absolut ingenting. De ar inte vackra, inte inelligenta, inte framgangsrika. De har fotts till detta miserabla liv, dar de knappt overlever vardagen, pa grund av mycket dalig karma.
Over dessa manniskor finns de manniskor som faktiskt klarar sig. De har fortfarande lag intelligens, ser inge vidare ut och kommer aldrig nagonstans med varken livet eller med sig sjalva. Men de kan i alla fall leva.
Langre upp pa lotusen befinner sig de manniskor som klarar av livets upp och nedgangar. De gor vad de ska och behover aldrig oroa sig for att sjunka langre ner mot botten sa lange de bara anstranger sig. De kommer dock alltid att befinna sig under vattnenytan.
Langst upp finns de fa manniskor som genom sin rena karma lyckats klattra sig anda upp over vattnet, till lotusens vackra blomma. De far livets framgangar serverade pa silverfat. Deras karma ar vit och ren, precis som lotusens blad.

Sukien anser att skolans klassuppdelnings-system foljer Buddhas lara. De langst nere pa lotusens botten kommer alltid att befinna sig dar. Oavsett hur mycket man forsoker lara, kommer de alltid ha lagt IQ och de kommer anda aldrig att lyckas med nagonting. De har fotts for att tillhora detta fack av en anledning. Denna anledning ar som sagt dalig karma, det vill saga synd i sitt foregaende liv.

Personligen tycker jag att detta ar ett oerhort destruktivt synesatt. Ar det av denna anledning det inte gors nagonsting at att det strovar runt gatubarn lite overallt i Bangkok? Eller att manniskor sover under pressaningar pa var gata? For att det fortjanar att vara fattiga och utelamnade at gatan?
Jag vill inte tro att manniskor fortjanar att befinna sig langt ifran lotusens rena blad. Jag vill tro att det handlar om en slump. Att jag helt enkelt ar mycket lyckligt lottad som rakade fodas i ratt land, med ratt familj och med ratt formagor.
Tron pa karma far manniskor att leva val. Tyvarr begransar ocksa tron pa karma manniskors empatiska formagor.

Buddhismen ar en bra religion som gor gott, men som med allting annat finns det alltid en baksida.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0