Lagkonjunktur och ogonblick

Forsokte forklara for Sukien vad som menas med begreppet "lagkonjunktur" idag. Gick inge vidare.
L: Efterfragan pa varor och tjanster blir mindre. Eftersom foretagen far mindre ordrar tvingas de varsla anstallda. Med andra ord okar arbetslosheten. Det blir ett ekonomiskt kritiskt lage i hela landet.
S: Okej. Och nar manniskor blir varslade sa har de inte langre rad med mat och andra nodvandigheter?
L: Jo, de far fortfarande lon i nagra manader. Sedan far de bidrag.
S: Okej. Men de tvingas anda leva pa gatan?
L: Nej inte riktigt.. Folk kanske tvingas flytta till mindre lagenheter. Men det ar nog inte sa manga som hamnar pa gatan.
S: Da ar det val ingen ekonomisk kris?

Jag ska nog inte beklaga mig over var ekonomiska situation i Sverige igen.

Idag var jag med om ett sadant dar ogonblick som man bara vill frysa. Satt bak pa Sukiens motorcykel pa vag hem fran skolan, med solen i ogonen och vinden i haret. Vi passerade det oppna faltet (dar Sukien och de andra Pranburiborna pastar att det spokar) och jag sag ut over det vackra landskapet med palmer, kor och lekande skorbarn. Nar de fick syn pa oss stannade de, log och vinkade at oss, som alltid. Den starka solen fick mig att blunda och jag slogs av tanken att det faktiskt inte finns nagot annat stalle pa hela jorden jag hellre hade velat befinna mig pa just nu.
Sjalvklart saknar jag mina kara dar hemma, men jag trivs verkligen har. I Sverige har jag pluggat, slitit och gjort allt ratt. Men vem har nagonsin tackat mig for det?
Har ar manniskor sa otroligt tacksamma. Bara med min narvaro har jag formagan att kunna forandra.
Blir jag nagon gang formogen, da ska jag atervanda hit och gora skillnad pa riktigt. 


Kommentarer
Postat av: Joline

Tack för att du har pluggat och så här hemma! =)

2009-02-26 @ 17:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0