Klimat och halsa

Jag brukar saga att jag inte tror att det ar meningen att manniskor ska bo sa hogt upp pa jordklotet som vi bor i Sverige. Det regnar och ar kallt storre delen av aret, och manniskor blir deprimerade pa grund av morkret.
Redan pa en manad har min teori bevisats stamma, da jag redan kanner stor skillnad pa min kropp.
Nar jag vaknar pa morgonen star solen redan pa himmelen och jag ar pigg, trots att jag inte sovit langre an jag vanligtvis gjort i Sverige.
Pa bloggen har jag beklagat mig lite och skrivit vad jag saknar har nere. Kanske ar det darfor dags att jag skriver lite om vad jag faktiskt inte saknar. Jag saknar inte morkret nar man gar till jobbet och morkret nar man gar darifran. Att ha stovlar som lacker in och klader som kanns for tunna. Jag saknar inte heller tidiga mornar pa kungsbackapendeld da det ar omojligt att gnugga somnen ur ogonen och att fa nasan att sluta rinna. Och jag saknar definitivt inte mitt bleka ansikte eller mina pasar under ogonen. 

Solen har en sa oerhort stor paverkan pa oss manniskor. Thailandare ar aldrig trotta eller deprimerade som vi svenskar. De drabbas heller aldrig av den dar trottsamma, langdragna forkyldningen som vagrar ga ur kroppen pa flera veckor. Jag gillar inte den forkylningen, men jag ar duktig pa att dra pa mig den. Minns att jag och Elin satt och pratade om detta vaderfenomen pa Condeco forra aret. Det var varens forsta riktigt soliga dag och manniskor som passerade sag sadar lyckliga ut som kor gor nar de slapps ut pa gronbete. Bara pa grund av lite varme och sol.

Tror aven att det finns andra faktorer som bidrar till manniskors energi har. Stress och press existerar inte pa samma satt. Sedan ar de sa mycket halsosammare har an vi ar i vast. Vi tror att vi maste gymma tre timmar om dagen, rakna de dar extrakalorierna och ta de dar vitamintabletterna till lunch for att vara nyttiga. Samtidigt sitter vi uppe framfor internet till midnatt, vraker i oss godis och chips pa fredagkvallarna och dricker allt for mycket alkoholhaltiga dryck pa helgerna.
Har ater de frukost, lunch och middag vid de fasta tillfallen man ska. Inte for mycket och inte for lite. Precis det som kravs for att kroppsomsattningen och fettforbranningen ska befinna sig i sitt basta skick. Chocklad, smagodis, fett och socker finns inte har. Blir man sugen ater man en frukt eller mojligtvis en thaidessert som ar gjord pa kokosnotsjuice, torkad frukt och olja. 
De sitter inte av kvallarna framfor datorn eller TVn, utan gar faktistk och lagger sig vid 9-10 precis som man ska.
Istallet for att kora bil eller moppe (om de nu har en sadan), valjer de i de flesta fall cykeln.

Anledningen till att manga manniskor har dor vid tidig alder ar att de inte har rad med medicin eller vard. Sedan dor aven manga i trafikolyckor. De som har rad och de som haller sig ifran vagarna blir dock generellt satt gamla. Min thaimormors pappa ar nastan 100 ar. Han borjar bli lite virrig i bollen men forutom det ar han riktigt pigg och kry.
Att definiera ordet  "halsa" ar valdigt svart och luddigt. Det enda jag vet ar att min hy, mitt psyke och min kropp mar mycket battre pa den har sidan jorden.



Kommentarer
Postat av: Far o Mor

Det låter som ett skönt liv i lagom tempo, Linda.

Fast vi känner inte riktigt igen oss i bilden av hur man lever i Västvärlden! :)

Jättekram från Far o Mor

2009-02-27 @ 17:11:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0