Kon ma

Fick lite extra tid over nu sa passar pa att skriva lite till.
En anna grej som ar valdigt jobbig har ar att jag kanner mig sa last. De andra lararna har som har bilar turas om att kora mig till och fran skolan. Nar jag kommit hem fran skolan far jag inte lov att ga ut sjalv utan att nagon ar med mig. Det ar tydligen farligt att ga ut har sjalv om man ar tjej, ung och vit. Min adwiser berattade om tjejer som rakat riktigt illa ut och att risken for ran och valdtackter ar stor om man ar ensam. Men mamma, du behover inte oroa dig. Jag gar inte ut sjalv. Kon ma ser verkligen till att det ar nagon med mig hela tiden.
Det ar dock ganska pafrestande att aldrig kunna vara ensam. Dessutom sover jag just nu pa golvet bland de andra, tills min forkylning lagt sig. Mitt rum ar sa fruktansvart varmt att forkylningen forvarras dar inne.

Som jag tidigare namnt tar de verkligen hand om mig. Kon ma var hemma fran jobbet idag med for att se till sa att jag mar battre. Hon ar verkligen jatteomtanksam. Jag fick det har med fotbollslaget forklarat for mig igar ocksa. Det ar en kille som sover pa golvet i hallen varje natt som jag inte riktigt forstatt om han hor till familjen eller inte. Nar jag fragade Adan Sukien (adwisern) om honom berattade hon att han for nagra arsedan bott i slummen och varit mycket kriminell. En dag bestamde han sig dock for att andra sitt liv, sa han gick till en polis och bad honom hjalpa honom. Polisen kande kon ma och ringde och fragade om hon i sin tur kunde hjalpa killen. Killen flyttade da till oss pa villkoren att han inte langre fick gora nagot kriminellt, inte anvanda droger och inte umgas med de manniskor han tidigare uppgatts med. Som tack for att han far mat och husrum (eller iaf en plats pa golvet i hallen) sa hjalper han till med att ta hand om butiken.
Kon ma ville aven hjalpa andra killar i omradet sa att de inte hamnade i fel umgangen. Da startade hon fotbollslaget och bjod in olika killar och slaktingar. Hon ger den fotbollskladder och kon pa (min vardpappa) hjalper till att trana dem.
Laget ser nu efter huset och barnen och hjalper till att bygga om familjens shop.
Jag har svart att forestalla mig att nagon skulle oppna sitt hem for en kriminell, hemlos, 26 aring eller att nagon skulle lagga ner energi och tid gratis pa att starta ett fotbollslag for att forhindra kriminalitet i Sverige. Men har vill man verkligen ge alla manniskor en andra chans.

Innan jag blev sjuk kopte jag btw en bandspelare ocksa. Fick lite gamla band av adan sukien, sa nu har jag lite att lyssta pa nar jag kanner mig ensam. Skont att slippa lyssna pa thai-ztv hela tiden. Thaipop ar verkligen jamforbart med det vi spelade pa tidigt 90-tal. Pojkband i backstreetboys-stil ar valdig inne. Nu borjar denna internetcafe-vistelse bli dyr.


Kon ma i sina fotbollsklader, som vanligt.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hur tror du det låter i en mammas öron att höra att ens dotter sover i samma hus som en kriminell kille? Samt att det finns kriminella killar som familjen "hjälper" i din närhet..... hmmmm. Våldtäkter på unga blonda svenska tjejer.... jo visst har jag tänkt tanken några gånger.....(som jag måste slå bort). Du blir akut sjuk i Thailand....Återkom när du själv blir mamma i framtiden älskling så får du se! När slutar man oroa sig för sina barn - undrar jag. Jag säger inget mer - Du vet! Kramar

2009-02-05 @ 17:15:50
Postat av: Sara Hallberg

Linda Odenman, vad hände här? Rätt var det är är du i Thailand. Nice! hoppas att allting blir bra även om det varit några gupp hinder på vägen och att killen på mattan håller sig i skinnet! (vilket han säkert gör, vilken fantastisk människa dina värdmorsa verkar vara!) Ta hand om dig! puss

2009-02-06 @ 11:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0