Invigning av var nya shop!

Igar var det invigning av familjens nya shop. Dagen borjade med att vi klev upp halv 7 for att borja forbereda maten. Jag tror aldrig att jag skurit sa mycket gronsaker under hela min livstid som jag fick gora igar.
Invigningen borjade med en cermoni dar de 9 munkar som vi bjudit in holl nagon typ av andakt. De sjong buddhistiska sanger och bad. Darefter gav vi munkarna mat. Munkarna var tvugna att avsluta sina maltider innan vi andra kunda borja ata. Nar den overste munken skvatt heligt vatten over oss, malat "jaim" - heliga symboler pa vara fonstren (for att ge shopen tur) och invigt vart nya "spirit house" gav de sig ivag. Da blev det fest och alla grannar, slaktingar och vanner kom for att ata och dricka med oss.
Efter tillstallningen var slut akte jag och Viuw till Hua Hin och shoppade lite billiga klader pa Hua Hins "night market".




Forbereder mat till ca 50 pers.


Munken malar "Jaim" pa shopens fonster for att bringa tur. Munkar malar alltid "jaim" pa nya hus, nya butiker och nya bilar for att inte ondskan ska komma in. Finns inte en shop pa hela var gata som inte blivit malat av en munk.

Vart gamla "spirit house"

Vart nya "spirit house".


Fran 12-5 var det standigt manniskor som kom och gick for att ata och halsa familjen lycka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0