Integritet

Vi svenskar har generellt sett ett valdigt stort behov av integritet. Jag tror inte att detta ord existerar i det thailandska volabularet.
I mitt fall, som ensam nykomling ar mottot "allt som ar mitt ar ditt" valdigt bra. Jag kan kanna mig hemma hos  familjens alla vanner, bekanta och slaktingar.  Jag behover aldrig fraga om lov da jag behover lana nagonting. Det ar bara att ta. Ar jag hungrig och det inte finns nagot mat i kylen, ar det bara att ga over till grannarnas kyl och skulle jag behova pengar ar det till och med okej att ta ur kon pas planbok.
Pa samma satt som det ar okej for mig att ta och lana vad jag vill av andra, sa ar det ocksa helt okej for andra att ta och lana vad de vill av mig. Dock tar den biten emot lite mer. For Viuw och Wun ar det inga konstigheter att ga in i mitt rum och lana t-shirts om de inte har nagra rena och hittar inte Wiuw sin mascara nar hon ska aka till Bangkok over dagen, da tar hon min med sig istallet.
Samma sak galler dorrar. I Sverige ar dorrar en symbol for avskarmning. Dorrar delar upp mitt fran ditt och skiljer inne fran ute, onskat fran o-onskat. I Thailand fyller dorrar endast en funktionen och det ar att halla mygg borta. En stangd dorr i Thailand betyder inte "stor ej" vilket det i manga fall gor i Sverige. Det spelar med andra ord ingen roll om jag har min dorr oppen eller stangd om kvallarna. Folk kommer anda och gar som de vill, sjalvklart utan att knacka.

Kon ma och kon pa kom visst hem fran Bangkok tidigt i lordags. Viuw och hennes fem tjejkompisar slangde darfor in madrasser, filtar och kuddar pa golvet i mitt rum for att sova dar istallet for i foraldrarnas sovrum. Forst blev jag lite trott. Var inte overdrivet sugen pa att ligga och lyssna pa thailandska och fnitter hela natten. Men faktum ar att det blev riktigt trevligt!
7 osminkade tjejer i pyamas, med godis, kuddar, saft och pojkbandsmusik i bakgrunden fick mig osokt att tanka tillbaka pa hogstadietiden.
Eftersom tjejerna hade helt olika aldrar (allt fran 18 till 27) var jag tvungen att fraga hur de lart kanna varann. Fick da veta att de traffats genom en internetsida som heter nat i stil med "Nice 2 meet U - fanclub". De har alltsa endast en sak gemensamt och det ar bandet Nice 2 meet U.
De ville inte missa en sekund av inspelningarna. Eftersom bandet skulle borja spela in vid 7 tiden, var vi tvugna att ga upp vid 4 for att alla skulle hinna gora sig i ordning pa morgonen. Trots de fa timmarna i sangen var jag ovanligt pigg igar.



Viuw och hennes glada "Nice 2 meet you - club" kompisar i mitt lilla rum.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0