Hakkors

Blev lite upprord igar under invigningen. Nar vi (som vanligt) satt pa golvet under middagen, akte shortsen upp lite pa den fore detta kriminella, hemlosa killen som bor hos oss. Det gick da inte att undga den stora tatuering som sitter pa hans vanster lar - ett hakkors. Forst funderade jag pa att latsas om som om jag inte sett den. Sedan bestamde jag mig for att jag faktiskt maste fa reda pa varfor han har den dar. Jag pekade pa den och sag fragande pa honom. Han borjade da asgarva och sa "Hitler, funny, good guy. Heil Hitler!" samtidigt som han gjorde tummen upp. Alla som satt runt om borjade ocksa skratta. Jag vande mig till Viuw och fragade om hon visste vad den symbolen star for och om hon visste vad Hitler pa sin tid stod for. Hon skakade pa huvudet och sa, "nej men folk brukar skamta om honom". Skamta? 

Att killen (som jag pinsamt nog fortfarande inte kan namnet pa) har en svart bakgrund, det har jag ingenting emot. Men att han tycker att Hitler ar en "funny, good guy" det ar faktiskt inte helt okej.
Hade denna situation utspelat sig i Sverige skulle jag blivit vansinnig. Men det gar inte att bli vansinnig har. Manniskor har har ingen utbildning. De har ingen aning om att Hitler satte helvetet pa jorden och de har heller ingen aning om att Hitler (om han levt) formodligen inte tyckt att det var sa roligt att en opalast, thailandare gick omkring med hakkors pa benet. Hitlers raslara gick ju dessutom till stor del ut pa att morkhyade ar lagre i rang. Som fore detta kriminell thailandare tror jag nog inte att Hitler skulle tycka att man ar direkt representativ for denna lara.
Men killen som bor hos oss har aldrig gatt iskolan och aldrig last historia. Han kommer fran ett omrade dar man lar sig att hakkorset ar en maktig symbol som manniskor blir radda for. Hakkorset ger respekt.
 
Det ar ingen ide att forsoka forklara for honom vad som faktiskt hande under andra varldskriget och vad nazism faktiskt ar. Han kommer anda leva resten av sitt liv med ett stort hakkors pa laret, och da ar det val kanske lika bra att lata honom tro/tycka att det star for nagot "funny and good".

Vet inte riktigt hur mycket nazist det ar over den har killen.

Kommentarer
Postat av: Joss

Inte kristen symbol, religiös, förresten.

2009-02-16 @ 09:52:44
URL: http://joseliten.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Lite kulturkrock även här låter det som Linda.. Du får ringa någon dag, saknar dig jättemycket :)

2009-02-16 @ 18:17:19
Postat av: Tobbe

Lite kulturkrock även här låter det som Linda.. Du får ringa någon dag, saknar dig jättemycket :)

2009-02-16 @ 18:17:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0