Buddhistiska tempel

Nar jag moter nagon ny har ar alltid forsta fragan som stalls om Sverige (forutom "hur ar er kung?") "vad tillhor ni for religion"? Nar jag forklarar att vi tillhor kristendomen men att de flesta manniskor trots det inte tror pa nagon Gud, sa tycker dem alltid synd om oss. De kan inte forsta hur man inte kan tro. For dem ar religionen bland det absolut viktigaste de har. Buddhismen genomsyrar hela samhallet och ar en knutpunkt for manga manniskor.
Igar nar det var helig dag akte jag och sokien (i fortsattningen kallar jag henne sokien istallet for an pap eller advisorn) till olika tempel. Var valdigt intressant eftersom jag hort sa mkt om denna tempelvard.


Buddhistiska thai-gravar.

Inuti ett av vara tempel. Dorrarna langst vaggarna ar dorrar till de sma rum som munkarna bor i. Vart man an gar ser man munkar i Pranburi. Min familj brukar skanka mat till munkarna nar de har tid.

Ett tempel som ligger hogt upp pa ett berg med utsikt over hela Pranburi.


Inuti detta tempel.


Munkarna som bor har skoter en massa djur. Jag som alltid alskat kor blev helt foralskad i denna sota varelse!


De har aven simbassanger med nagra stackars krokodiler i.


Pa kvallen var det cermoni i ett av templena. Viuw sitter pa min vanstra sida har.

Alla bar med sig gavor i form av rokelser, blommor och ljus. Vi gick tre varv runt templet for att hedra buddhismen. Forsta varvet gar man for att tanka pa Buddha, andra varvet for att tanka pa hans lara och sista varvet for att tanka pa munkarna som foljer hans lara.
Var flera hundra manniskor dar. Alla var helt knapptysta och inne i sig sjalva under hela cermonin som varade ungefar en timma. Efterat var stamningen valdigt lattsam. Manga var nyfikna pa mig och kom fram och fragade olika saker. Jag blev ocksa bjuden pa manga middagar och andra tillstallningar. De flesta manniskorna har vill verkligen lara kanna mig vilket jag ar valdigt glad och tacksam over. Som ensam, ung, vit tjej ar Thailand verkligen ratt stalle att komma till om man vill lara kanna annorlunda manniskor. Thailandare ar bra mycket mer oppna an vad vi i vastvarlden ar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0