Educational fair

Gardagen var en lang och handelserik dag. Vi hade "educational fair" pa skolan, vilket innebar att alla redovisar vad de jobbat med det senaste aret. Dessutom bjods det pa levande musik, dans, olika typer av upptradanden, mat, dryck och en massa annat. Jag maste saga att prioriteringarna pa skolan ar lite roliga. Manga klassrum saknar stolar och bord, manga elever har inte ens bocker och materialet vi arbetar utifran kanns som skrivet pa Jesus tid. Sadant laggs det inte mycket pengar pa. Daremot har skolan rad att anordna en dag som denna, da det ska hyras talt, scenklader, rekvisita, poliser, rymdbussar, liveband och kopas mat, godis, flaggor och en massa annat. 

Min uppgift var i alla fall att i borjan av dagen redovisa en typiskt svensk matratt. Den behovde inte vara svensk egentligen, utan tanken var mer att visa vad vi ater pa andra sidan jorden.
Bara forberedelserna var kravande nog. Akte till Tesco Lotus, som ar den storsta affaren i Pranburi, for att se om de hade nagot "typiskt svenskt". Efter att gatt igenom hela affaren lyckades jag till slut fa med mig kottfars, makaroner, ost, mjolk, ketchup och bacon. Blev faktiskt lite overraskad over att detta gick att kopa har.
Vid 8-tiden igarmorse provlagade jag det jag senare skulle laga infor skola - makaroner med ostsas och bacon samt makaroner med kottbullar och ketchup. Jag lyckades da spilla ut 1/3 av mjolken och branna tva stekpannor. Dessutom smakade det jag forsokt mig pa att laga allt annat an gott. Jag och matlagning har aldrig riktigt gatt ihop.
Nar jag kande hur paniken smatt borjade sprida sig i kroppen, dok till min stora forvaning Viuw upp pa skolgarden. Sukien hade tydligen brerattat for henne att jag skulle laga mat, och eftersom hon har sett mig i koket forstod hon genast att jag skulle behova hjalp.
Nar tiden for redovisningen val var inne gick det faktiskt riktigt bra. Inte for att manga svenskar skulle pasta att det ar overdrivet svart att laga makaroner och kottbullar.  Men for min del ar det faktsikt ingen lek. Speciellt inte med hundratals askadare!
Nar jag var klar fick de som ville provsmaka och de gillade det, trots att de tyckte att det sag ackligt ut.

Resten av dagen var ratt slapp. Jag och Viuw salde drickor och at glass i vart "english department" - talt i nagra timmar. Sedan gick vi runt och tittade pa allt spektakel. Jag fick till och med tid over att mala! Har inte anvant en malarpensel pa sakert tio ar. Var kul att alla verkligen gatt in sa for denna dag!
Nar vi var klara akte vi, som vanligt, till Hua Hins night market. Jag gillar verkligen Hua Hin, men stor mig lite grann pa alla vasterlanningar som ar overallt. Lite roligt med tanke pa att jag sjalv ar en av dem! 

Som sagt, skolan hade till och med hyrt poliser av nagon anledning.

Vara duktiga elever upptradde med musik, dans och sang.


Jag och Viuw forbereder maten.
 




Rektorerna provsmakar.


Min syrra


Ambulanser demostrerade hur en raddningsauktion ser ut.


Adjan Som. En helt underbar manniska och van!


Skolans orkester.


Inuti rymdbussen.






Pa lunchrasten larde kines-lararen mig lite kinesiska. Han visade mig hur man skriver storebror. I brist pa annat malade jag en liten tavla till Tobbe.


Hua Hins night market saljer sa underbast sota valpar. Vill bara ta med dem hem allihop!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Matlagning - ja det har aldrig varit riktigt din grej gumman. Du lär dig.... (Kanske kan vi bli bjudna på middag när du kommit hem till Sverige igen? - du ser riktigt huslig ut på bilderna.)



Oops, ser ut som det är renrasiga hundar i burarna?? Annat det än de lösspringande - som ingen bryr sig om..... Finns det verkligen en marknad för hund-avel? Kul att läsa din blogg Linda. Jag läser varje kväll. / Kram

2009-02-21 @ 13:26:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0