Bilder


Varje klass har ungefar 40 elever. De delas in i olika klasser beroende pa hur duktiga de ar. Jag kommer skriva mer om skolsystemet iThailand senare.
Varje mandag har skolan en ritual som gar ut pa att alla 1500 elever radar upp sig pa raka linjer och sjunger nationalsangen. De hissar flaggan och visar bilder pa kungen som de for ovrigt ar mycket stolta over och garna pratar om hela tiden.

Jag fick halla tal for alla 1500 elever pa skolan forsta dagen. Hade det varit i Sverige skulle jag varit jattenervos, men har forstod ingen vad jag sa, sa det var ratt lugnt. Jag berattade iaf kortfattat om mig sjalv, om Sverige och om vad jag ska gora pa skolan. Bredvid mig star min adwiser adan sokien.

Rektorn ger mig en blomsterkrans for att visa att jag ar valkommen. Han uppskattar verkligen min narvaro pa skolan och vi har redan blivit goda vanner.

Alla pa min gata bor i s.k shophouse och i det storta rummet mot gatan driver de nagon typ av verksamhet. Min familj driver en fotbollsaffar. Darfor bar alla i min familj och alla deras vanner fotbollsklader. Alla killar mellan 20 och 30 i slakten och i bekantskapskretsen har bildat ett fotbollslag. De hjalper familjen att bygga om huset just nu och de stannar ofta for att sova over hos oss. Pa kvallarna sitter alla samlade utanfor och dricker ol. Valdigt o-svenskt. 

Mina tre favoritflickor hemma hos var granne. Jag vet inte om vi ar slakt riktigt eller inte, for i Thailand kallar man alla som man tycker om for kusin, bror, syster, moster, faster etc. 
Jag kallas iaf Pee Linda i min familj, vilket betyder storasyster Linda. Pa skolan har alla smeknamn, och dar kallas jag faa som betyder himmel eller nang faa som betyder angel. Ratt fint tycker jag.
Flickan i mitten ar iaf mina thaiforaldrars dotter. Hon ar ratt cool. Alla andra flickor har bar rosa klanningar och leker med dockor, men min syster har endast pa sig over-size shorts, stora t-shirts och istallet for att leka med dockor spelar hon basket och fotboll hela dagarna. 


Hela AFS-gruppen plus vardfamiljer.
Sista dagen i Bankok kom vara vardfamiljer och hamtade oss. Vi hade en liten cermoni dar alla fick gora en kort presentation av sig sjalv pa thailandska.

Kommentarer
Postat av: Natalie

Åh vad härligt, vad gör du i Thailand? :D

2009-02-02 @ 15:12:52
URL: http://rosenblomma90.blogg.se/
Postat av: S O F I A | F O T O B L O G G

Hejsan!

Kikar in för att önska dig en härlig dag! :D

Kram, Sofia

2009-02-02 @ 15:19:27
URL: http://sofiasfashionroom.blogg.se/
Postat av: Mamma

Så mycket du får uppleva.... Du får berätta mer om bilderna sedan - så roligt att få se lite hur det är på bild. Förmodar att du ligger och sover nu...Vi är liksom inte i fas med tiderna... När vi går upp är det mitt på dagen hos dig....och när vi kommer hem på eftermiddagen är det natt hos dig.....

Kram vännen / mamma

2009-02-02 @ 18:16:28
Postat av: bjässen

fick du hålla presentationstal på thailändska? coolt haha

2009-02-02 @ 22:00:59
Postat av: Kicki

Fan vad cool du är! Verkar grymt häftigt :) Ska lätt fortsätta läsa din blogg!

Ha det topp!

2009-02-03 @ 19:31:23
URL: http://ickik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0