Nang blir munk (dag 2)

Morgonen darpa blev jag vackt vid 7 tiden. Kon ma tog med mig till ett skradderi dar min thaiklanning vantade. Fick sminkning och haruppsattning vilket var trevligt. Darefter begav vi oss tidigt till templet.


"Kon ma, proud Linda thaidress!" Jag ser for ovrigt ut som en jatte bredvid mina sma sota thaiforaldrar.

Pa vag upp till templet var det fest. Lite carnevalstamning over det hela. Alla dansade och sjong. Thailandare kan verkligen slappa loss! Jag och Nang var dock tvugna att ga lugnt och sansat.

Resten festade till det ordentligt



Jag och fotbollskillarna samt kon ma och kon pa. Vi stannade till vid ett tempel langre ner i backen for att ata en festmaltid tillsammans med Nang.

Darefter fortsatte vi var vandring upp pa kullen, dar Pranburis vackraste tempel ligger.

Val framme i templet gick Nang med munkarna in i ett rum for att avge loften. Vi andra slog oss ner pa golvet for att vila. Dagen var riktigt varm och annu varmare i min klanning!

Inuti det fina templet

Min sota thaibror fick lana mina orhangen. Avskyr klips.

Nar Nang var tillbaka gick vi alla tre varv runt templet pa kullen. Ett varv for Buddha, ett for Buddhas lara och ett tredje for munkarna som foljer hans lara. Efter var langa dag av vandring och fest i hettan akte vi till festlokalen dar vi varit foregaende dag. I lokalen vantade annu mera mat, dryck, musik och dans.
Nang fick dock stanna kvar i templet som nu ar hans nya hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0