Songran i Pranburi

Var en helt sanslos dag igar. Efter mina och Tommys dagar i Hua Hin kunde jag ana vad som vantade i Pranburi. Jag blev definitivt inte besviken.
Jag hann knappt ta mig utanfor dorren forran jag fick en hink med vatten over mig. Sedan denna hink fanns det inte en chans att hinna torka. Vatten sprutade fran alla hall. Fotbollslaget hade riggat en musikanlaggning och en liten scen utanfor kon mas mosters hus. Dar partades det loss timme in och timme ut fran tidig morgon till sen kvall. Blev verkligen imponerad av thailandarnas energi. Jag som vanligtvis inte brukar ha nagra svarigheter med att halla igang, framstod som en riktig vekling i skuggan av deras festande.

Det hela handlar om att inviga det nya aret, vilket ar lite komiskt med tanke pa att de i Thailand, precis som vi, borjar rakna om till nasta ar i januari. I Thailand sparar de dock sjalva (vatten)festen till senare. De anser att det avkylande vattnet ar mer nodvandigt i april an i januari, vilket jag absolut haller med om. Overallt ropas det "happy new year", vilket ar roligt da det i sa fall varit "happy new year" i tre manader. Men for thailandarna ar det inte sa noga nar det nya aret verkligen borjar. Det dar med datum och tider har inte sa stor betydelse. Huvudsaken ar att det ar fest.
Nu ar det i alla fall ar 2552 har.


Min vardbror i mitten och hans tva polare

Cortegen-liknande bilar passerade hela dagen

Min favoritlady-boy Charlie gick loss pa scenen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0