Pa-A

Satt pa skolgarden i morse for att anvanda mig av lite gratis, tradlost natverk. Germot  kom da forbi skolan for att lamna in en jobbansokan. Jag och Germot gjorde ett arbete tillsammans for nagra veckor sedan, dar vi intervjuade elever till ett nytt engelska projekt.

Han ar fran England och har darfor precis samma syn pa det thailandska skolsystemet som jag har.


Anledningen till att Germot soker jobb pa min skola ar att han har problem pa skolan dar han arbetar just nu. Allt sammans borjade med en lordagkvall for nagra manader sedan. Germot befann sig pa en bar i Bangkok och beslot sig for att spela lite biljard. Han bestallde en ol, kopte ett paket cigg och borjade spelet mot nagra bekanta engelsman.


Pa mandagen darefter, nar han kom tillbaka till skolan, upptackte han genast att nagot var fel. De andra kollegorna undvek honom och nar han fragade vad som var hant var det ingen som direkt ville fore en konversation med honom. Runt lunchtid blev han kallad upp till rektorexpeditionen. Pa-A'n (rektorn) forklarade da att en bekant till honom varit i Bangkok den dar natten och sett Germot bakom biljardbordet med en ol i ena handen och en cigg i den andra.

"Jag hoppas att du forstar allvaret i det har. Det har beteendet ar inte okej hos en Adjan (larare). Vi maste forega med gott exempel och alltid vara bra forebilder. Jag  vill att du borjar med att be om ursakt."

Germot hade bara svarat att "Jag ar en vuxen man pa  40 ar. Jag har druckit ol, spelat biljard och rokt cigg i hela mitt liv. Vad jag gor pa min lediga tid ar helt min ensak." Darefter hade han lamnat expeditionen. Vilket var ett stort misstag visade det sig senare.


Det man som larare i Thailand maste forsta ar att Pa-A's ord ar lag. Sa ar det pa alla skolor. Oavsett om man som larare, eller elev, anser sig ha ratten pa sin sida, maste man i alla lagen underkuva sig rektorn. Underkuva sig hierarkin.

Darefter fick iaf Dermot hem ett papper om att han bor soka sig en ny tjanst pa en annan skola.

Nar Derek anda beslot sig for att lamna skolan passade han pa att kritisera skolans harda metoder. De thailandska skolorna borjar alltid dagen med samling varje morgon da eleverna sjunger nationalsangen. Pa Dermots skola har tydligen lararna aven en liten ritual da de tar upp de elever som var brakiga under foregaende dag pa scenen, och piskar dem framfor de andra eleverna. De vill visa att "sahar gar det".
Efter att ha kritiserat det satt skolan hanterar problem pa, var han, hur som helst, definitivt inte valkommen tillbaka

Min skola slar "bara" eleverna bakom stangda dorrar, vilket jag iofs inte ar saker pa om det ar battre alla ganger.


Angie har liknande erfarenhet om hur hela hennes skola hon arbetar deltid pa vande henne ryggen pa grund av att de ansag att hon betett sig respektlost mot rektorn.


Hittills har jag sluppit den har typen av konfrontation med min pa-A. Dock hade vi en valdigt  marklig diskussion precis innan lovet. Om man nu kan kalla det diskussion eller ens konversation. Snarare en ordergivning.

Nar man betygsatter skolans elever ger man ocksa ut upp till 50 extra poang. Dessa poang ar ett enskilt betyg och har mest med ordning och uppforande att gora.

Hur som helst, rektorn kom fram till mig:

Pa-A: "Jo, Adjan Linda. Jag tankte pa det dar med Paymood. Varfor gav du henne sa laga extrapoang?"

L: "Hon har skolka mycket, inte lamnat in arbetena i tid och varit allmant otrevlig."

Pa-A: "Okej. Men jag skulle uppskatta om du iaf kunde satta over 30 poang pa henne anda."

L: "Varfor da?"

Pa-A: "Hennes pappa ar hogt uppsatt inom armen. Dessutom sjong hon fint i koren vid avslutningen."


Sen nar blev jag larare i musik? Och sen nar borjade mina betyg basseras pa foraldrars yrken? Jag kande for att gora som Germot, bara ga darifran. I Sverige hade jag kanske gjort det ocksa. Men vill man ha sitt arbete kvar ar det bara att sla handerna samman och buga som galler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0