Nang blir munk (dag 1)

Blev lite forvanad nar jag forst fick hora att en av killarna i fotbollslaget, Nang, skulle bli munk.
De flesta thailandska killar bor i tempel i tre manader nagon gang under sin livstid. Oftast i aldern 20-25. (Detta ar jamforbart med att konfirmera sig i Sverige). Nang fann da buddhismen och det buddhistiska livet valdigt intressant. Han bestamde sig darfor for att lamna livet utanfor templet och bli munk pa riktigt.

Sjalvklart ar det en stor grej nar nagon beslutat sig for att skanka sitt liv at sin tro. Som vanligt firade thailandarna med party. Dans, musik, mat och alkohol konstant, tva dagar i rad. Till och med hans flickvan (som han aldrig mer under sin tid som munk kommer fa rora vid) festade till det rejalt.  

Nangs familj fragade mig om jag kunde tanka mig att ha en viktig roll vid cermonin dagen darpa. De jamforde rollen med att vara tarna pa ett brollop. "Du ska vandra bredvid munken hela dagen for att symbolisera renhet och skonhet".
Utan att riktigt fa grepp om min uppgift svarade jag ja. Darefter tog de mina kroppsmatt och bokade haruppsattning och sminkning.


Nyrakad skalle och nyrakade ogonbryn

Vid sjalva "konfirmationen" bar han vita lakan for att symbolisera att han valt ett rent liv

Darefter fick han aka runt pa ett flak for att visa upp sitt val. De hade riggat hogtalare som spelade buddhistisk thaimusik pa bilen.

Mot eftermiddagen holls en cermoni i en lokal som Nangs foraldrar hade hyrt. Cermonin paminde mycket om den vi hade hemma for att inviga shopen.

Som vanligt ville alla som inte traffat mig tidare ta kort pa och med mig. Och som vanligt var de lika faschinerade av mitt blonda har och av min vita hy.

Darefter bjord det som vanligt pa mat. Nang slaktingar samt fotbollslaget och deras familjer var bjudna. Har har vi fotbollslaget.

Mot nattetid korkades flaskorna upp och det bjods pa kareoke och dans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0